Ofta och lite


Att gå upp i vikt med gainer är inte alls svårt. Det är bara att svulla i sig flera gånger per dag, och samtidigt hålla koll på antalet kalorier du får i dig. Personligen så tycker jag inte det är fördelaktigt att stressa upp i vikt allt för mycket. Det är inte svårt att lägga sig på ett överskott på säg 2000 kalorier per dag, som är endast 2 portioner av favorit Mutant Mass. Resultat efter en veckas konsumtion är att du har lagt på dig 2 kilo. Ja med förutsättning att du fortfarande äter mat som vanligt och hamnar på nollan, om du inte skulle druckit gainer. Men tyvärr är det inte två kilo muskler du byggt upp. Nej dessa två kilon är till 95% eller så rent fett. Visst ger det ett bättre tryck i gymmet. Risken är att om du bulkar så här hårt i 1 månad så kommer du bli väldigt mycket fetare än innan.

Då kan jag hellre rekommendera att du tar gainers under en längre tid. Du behöver då inte ta så mycket vid varje tillfälle. Den extra energin kommer ge resultat i och med att du orkar träna hårdare än innan.

Några förslag hur du kan ta gainers följer här;

  • Connector.

    Morgon, middag och kväll.

    Ett beprövat sätt att gå upp i vikt är att skaffa rutiner. Det vill säga att du blandar en gainer vid ett, eller ett par speciella tidpunkter varje dag. Att börja dagen med en rejäl frukost och en god gainer kommer ge dig en bra start på dagen. Likaså till lunch eller eftermiddagsfika. Tänk att kalorier är energi så att ta en stor portion allt för sent kan påverka möjligheten att somna i den tid som önskas.

  • Connector.

    Alltid i samband med träning

    Att ta gainers ett tag innan det är dags att träna är hur bra som helst. Du ger kroppen en energiboost som kommer väl till användning för att leverera goda resultat på gymmet. Även efter passet är ett utmärkt tillfälle för kosttillskott. Kroppen är då av skriande behov att få påfyllning av bränsle som kan bygga upp muskelfibrerna du precis nött sönder.

  • Connector.

    Gör uppehåll på några dagar

    Det är inte fel att lägga in vilodagar. Det gäller både träningsmässigt och tillskottsmässigt. Arbetar du måndag till fredag så är det en passande tid att köra hårt med dina gainers. För att orka fullfölja den långsiktiga planen så är det absolut inte fel att skippa alla sorts kosttillskott en eller ett par dagar ibland. Tvärsom kan det ge en motivation att sköta konsumtionen till punkt och pricka de dagar du faktiskt tränar hårt. Om du tränar på helgen så försök dock få in energi snabbt efter avslutat pass.

  • Connector.

    Väg dig varje vecka

    Varje söndagskväll så är det dags att se om du är på rätt väg. Måndagar eller vilket dag som du känner det passar fungerar såklart också utmärkt. Det viktiga är att du väger dig vid samma tidpunkt på dagen. Kroppen har en härlig förmåga att pendla rätt så mycket i vikt från morgonen till kvällen. Att följa upp vikten ger dig ett kvitto om din gainer gör det du vill. Om vikten står still så justerar du upp dosen en aning. Alternativt lägger in en extra portion lite då och då.

Hitta ditt bästa sätt


Det här med att följa andras scheman kan vara fördelaktigt. Det kan dock ibland bli helt fel. Att experimentera med olika doser och tidpunkter gör att du så småningom finner ett bra sätt, som fungerar för dig. Är det att maxa i dig 1000 kalorier en gång per dag precis innan träning så gör det. Det viktiga är alltid slutresultat och ser du resultat så vet du att besluten blivit rätt.

Lycka till!